Opgaver 1850-1914

 

Differentieringen af opgaverne er kun vejledende, og må vurderes i hvert enkelt tilfælde. Emnerne kan uddybes eller gøres nemmere. Ligeledes er der i mange tilfælde mulighed for tværfagligt samarbejde.

* = nemmeste opgaver
** = middelsvære opgaver
*** =sværeste opgaver, 5. – 6. klasse.

Følgende emner fra bogen indgår i Folkeskolens historiekanon:

  • Valg på torvet
  • Borgerkrig
  • Lighed
  • Medbestemmelse på arbejdet.
  • Politisk medbestemmelse.

Læsestof

  1. Køge Bys Historie 1288 – 1988, bind 2.
    Udgivet i 1988 af Køge Kommune i samarbejde med Køge Museum og Køge Byhistoriske Arkiv.
  2. Køge Studier 2003: Køge Andelssvineslagteri 1889 – 1976 af Mette Henriksen.
  3. øge Studier 2005: Køges befolkning omkring 1900 af Erik Gøbel.
  4. Køge Studier 1990: Da kvinderne i Køge fik valgret af Birte Broch.
  5. Køge Studier 2006: Kampen om enhedsskolen i Køge 1909 – 21 af Simon Bauer.
  6. Køge Museum 1991:Hvad der hændte da skomager Jens Johansen Lindegaard ville tale med kongen.. af Lisbeth Ulsøe. Samt Køge Studier 1993 s. 17 – 35.
  7. “Ole Bole kom i skole” af Sten Larsen. Om skolens historie i Danmark. 1989.
  8. Køge Kommunes årsberetninger.

Netadresser

  1. Køge Byhistoriske Arkiv
  2. Undervisningsministeriet
  3. Formål og trinmål for historie samt historiekanon
  4. Emu – historiekanon
  5. Elmuseet
  6. Danmarks historie på Nettet
  7. Brede Værk

Evaluering

  1. Evalueringsskema