1870-1890: Storm og stilstand

Emner

  1. Stormfloden
  2. Den nye jernvej
  3. Fattighjælp eller selvhjælp
  4. Hjælp til selvhjælp
  5. Vandringer
  6. Talemaskinen

Problemstillinger

  1. Hvordan påvirker naturkræfterne Køge? I 1872 og i nyere tid.
  2. Hvilken betydning fik jernbanen for beboerne i Køge?
  3. Hvilke muligheder var der hvis man var fattig?
  4. Hvorfor flytter folk rundt, i Danmark og verden i det hele taget?
  5. Hvilken indflydelse har telefonen haft?

Aktiviteter:

Stormfloden * ** ***

  • Gå til Havnen og se Stormflodssøjlen på den gamle Toldbygning, Havnen 27.
  • Hvor højt stod vandet? Mål på husfacader hvor langt oppe vandet var. Hvor meget blev oversvømmet?
  • Læs på Køge Arkivs hjemmeside under monumenter.
  • Stormflod 1905 – Billeder i bogen side 32-33.
  • Læs mere i bogen ”Stormfloden den 13.november 1872. Danmarks største strandingskatastrofe” af Kjeld Ejdorf.
  • Orkaner og Tsunamier. Undersøg på internettet hvor der er orkaner og evt. andre voldsomme naturfænomener.
  • Brug evt. Danmarks Meteriologiske Institut
  • Er der ændringer i hvor og hvor mange orkaner og naturkatastrofer der er nu og omkring 1900?
  • Hvordan påvirker naturkatastrofer folks liv?
  • Gå på skolebiblioteket og læs om naturkatastrofer, gerne fra tilbage i tiden.
  • Hvordan kan folk få hjælp nu om dage under og efter f. eks en orkan? Hvem hjælper?

Jernbanen ** ***

    Få besøg af medlemmer af en jernbaneforening. Lav spørgsmål på forhånd som I kan stille dem. Måske har de fotos med.

    • Østsjælland Jernbaneklub: http://www.osjk.dk/
    • Moduljernbane: http://www.nmodulgruppen.dk/ , hvis I kan bruge modeljernbaner.
  • Beregn f.eks:
  • Rejsetid dengang og nu. Læs i køreplaner.
  • Hvor lang tid skulle/skal man arbejde i henholdsvis 1870 og 2009 for at købe en billet fra Køge til København på 2. klasse?
  • Indvielse af togruter og transportcentre.
  • Se billeder/film fra indvielser. Hvad lægges der vægt på i talerne og festerne?
  • Skriv en indvielsestale hvor du bla. fortæller om jernbanens/transportcenterets betydning for din by. Læs talen op for klassen.
  • Dramatiser en indvielsesfest eller en togtur.

Fattiggården * ** ***

  • Fattiggården (Nørregade 4). Hvad er der i Nørregade 4 i dag og hvordan ser bygningen ud?
  • Er den forandret siden ca. 1900? Undersøg gamle fotografier og postkort.
  • Hvorfor boede man på fattiggården og hvad levede man af?
  • Boede der børn? Hvilke forhold havde de?
  • Læs evt. i tidsskriftet Køge Museum 1991: “Hvad der hændte da skomager Jens Johansen Lindegaard ville tale med kongen” af Lisbeth Ulsøe. Samt i Køge Studier 1993 s. 17 – 35.
  • Hvordan boede man i fattighjemmene? Se tegninger af Steens Boder og undersøg hvor mange der boede i hver lejlighed. Tegn en tilsvarende lejlighed med kridt på gulv eller skolegård og prøv at indrette lejligheden med de ting som I synes er nødvendige. Hvor mange synes I at der er plads til?
  • Fattig i dag – Er der fattige i Danmark?
  • Hvornår er man fattig? Er der regler om det?
  • Byarkivet har tegninger af Steens Boder.

Vandringer * ** ***

  • Beregn: I 1870 boede der 3097 mennesker i Køge. Hvor mange bor der nu og hvor mange procent er folketallet steget på de 140 år? Måske kan I også lave andre beregninger.
  • På Danmarks Statistik, http://www.dst.dk/, kan I også finde oplysninger.
  • Køge Byarkiv har bl.a. gamle kort.
  • Undersøg hvor mange der flytter til og fra Køge Kommune hvert år.
  • Prøv at søge oplysninger om jeres eget hus ved hjælp af matrikelkort på internettet.
  • Udvandrere dengang og nu.
  • Hvor mange?
  • Hvortil?
  • Hvorfor?
  • Hvem?
  • Måske er der nogen i jeres familie som er udvandret for nyligt eller måske for længe siden. Måske har I dagbøger, breve eller ting fra gammel tid som I kan vise frem. Læs gamle rejseberetninger/breve fra folk som er rejst til andre lande. I kan dramatisere en flytning/emigration. Der er film som handler om folk der emigrerer. Se f.eks. noget fra filmen “Pelle Erobreren”. Filmen er med i Kulturkanonen.

Telefoner * ** ***

  • Besøg på Post og Telegrafmuseet.
  • Beregn: Lav udregninger på “kommunikationslængde”, priser på telefoner, taletid.